آلبوم گفتگوی چنگ و نی

8 / 10
از 12 کاربر

سالها بود که در فکر یک البوم بی کلام بودم ولی بالاخره فکر اولیه اش با ساخت چنگ اقای عباسی پدر همسرم ،در ذهن من شکل گرفت.

چنین شد که به دنبال یک نوازنده بودم که واقعا موسیقی شرق را درک کرده و با موسیقی شرق بالاخص ایرانی و موسیقی سرزمینم کردستان اشنایی کامل داشته باشد؛ چند نوازنده در تهران دیدم که انها همه می گفتند حتما باید نت کارها باشد و ما فقط می توانیم از روی نت بنوازیم و در غیر اینصورت نمیتوانیم کار را ضبط کنیم، البته صحیح است که نت واقعا لازم و مورد نیاز می باشد ولی در موسیقی شرق همه چیز به نت خوانی و دشیفراژ کردن نیست و در واقع ساز باید روح موسیقی شرق را هم داشته باشد.

هنر بداهه نوازی در موسیقی ایرانی کاملا امری بدیهی و عادی است. برای نوازندگان حرفه ای موسیقی ایرانی و سازهای ایرانی، یک نوازنده ایرانی باید بعد از سالها ممارست و اشراف کامل داشتن به چند ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی، در نهایت باید بعد از سالها ممارست در بداهه نوازی، به سازش اشراف کامل داشته باشد و به پختگی در صدای ساز و همچنین جمله بندی های خوبی رسیده باشد.

بالاخره سال ۱۳۸۹ در زمانی که من به یک کنسرت در خارج از کشور بودم ، همسرم به خانم تاراجاف نوازنده شهیر در لندن ایمیل زده بودند ، و پیشنهاد همکاری را به ایشان داده بودند و ایشان هم پذیرفتند و مقدمات دعوت ایشان انجام شد و بالاخره در سال ۱۳۹۰ ما البوم دونوازی چنگ و نی رو ضبط کردیم. 

در این البوم بعضی مواقع ملودی بر عهده نی نواز می باشد و نوازنده چنگ(هارپ)نقش اکومپایمنت را دارد ،و در مواردی دیگر چنگ به نواختن ملودی و ملودی پردازی های زیبا و عاشقانه و بسیاری اوقات به شکل اونیسون نی را همراهی می کنند.  به دلیل محدود بودن ویزای خانم تاراجاف این البوم گفتگوی چنگ و نی در سه روز ضبط شد و به گمانم حدود دو هفته ایشان مهمان ما بودند.

ضبط این کار به عهده دوست عزیزم جناب اقای امید انصاری و در استودیوی شخصی دوست گرامیم اقای ازاد میرزاپور ، با نوازندگی تنبک همسر گرامیم خانم سمیه عباسی انجام شد که بخشی از نظارت ضبط را جناب میرزاپور و بخشی هم به عهده اینجانب (فردین لاهورپور ) بود. میکس و مسترینگ این البوم را دوست گرامی اقای امید اداب و زنده یاد ناصر فرهودی در استودیو پاپ انجام دادند. ترجمه به زبان انگلیسی را نیز هنرمند گرامی خانم شایاندخت عابدینی منش انجام دادند.

01 Ayriligh
02 Mountain
03 Halala
04 Pain of Separation
05 Street Row  
06 Macho  
07 Miro  
08 Huramani  
09 Huraman Jubilee  
10 Songs of Hura  
11 Harp & Ney Improvising  
12 Ayriligh Romance  

آلبوم گفتگوی چنگ و نی

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :